Søndagshilsen til Marias Bebudelse

Leonardo da Vinci – Bebudelsen
Kirkebygningen er lukket for en tid – men kirken er ikke lukket, for kirken består af mennesker – dig og mig og alle de andre, der hører til i Guds kærlighed. Grundtvig skriver det sådan her, og det er endnu mere aktuelt nu end før:

Vi er Guds hus og kirke nu,
bygget af levende stene,
som under kors med ærlig hu
troen og dåben forene;
var vi på jord ej mer end to,
bygge dog ville han og bo
hos os i hele sin vælde.

(Den danske salmebog nr. 323)

Marias bebudelse
Denne søndag (29. marts) er det Marias Bebudelsesdag, hvor vi hører om Maria, der får besøg af englen Gabriel og får at vide, at hun skal føde Guds søn – det har været en overrumplende besked, men hendes svar er enkelt: ”Se, jeg er Herrens tjenerinde”.

Og Marias Bebudelse er fuld af håb for os – det betyder, at der er ni måneder til jul, hvor vi hører om håbet, der bryder igennem vintermørket. Maria er et eksempel til efterfølgelse, fordi hun siger ja tak til at lade håbet spire og gro i sig, uden hun helt forstår konsekvenserne af det.

Sådan er det også nu i denne tid – vi håber i blinde, for hvem ved, hvad der følger efter? Bliver samfundet det samme? Bliver kirken den samme? Bliver jeg den samme?

Vi ved ikke så meget. Men vi ved, at håbet kan spire i os – håbet om, at vi en dag igen kan mødes og give hånd og høre kirkeklokkerne kaldes til fælles gudstjeneste med bøn og sang og ord.

Salmeforslag til søndagen
Denne søndag kan man synge ”Vi synger med Maria” (nr. 73 i salmebogen), en nyere salme, der netop har sin plads på Marias Bebudelsesdag:

Istem den store lovsang
om al Guds kærlighed!
Syng glædens sang om Jesus
i tid og evighed!
For helligt er hans navn,
ja, helligt er hans navn.

(Melodien kan findes på www.lyttildanskesalmer.dk)

En sidste opfordring i denne tid: Ring til en, der sidder alene – eller ring til en, hvis du selv sidder alene og har brug for at tale med én.

I hele krisetiden vil alle Danmarks kirker kalde til fælles bøn (hver for sig) hver dag klokken 17 – bøn for syge og ængstelige, for sundhedspersonale og for din nabo. Bed endelig med.

Indtil vi ses igen:
Guds fred og alt godt,